Udžbenik pod nazivom „Menadžment poslovnih finansija“ napisan je na 280 strana, uz korišćenje domaće i strane literature i većeg broja primera iz konkretne privredne prakse. Udžbenik obuhvata tri dela i sedamnaest poglavlja sa većim brojem tačaka, podtačaka koje su međusobno povezane i čine jedinstvenu celinu.

Udžbenik je pisan razumljivim i jasnim stilom i jezikom prihvatljivim za njegove buduće korisnike, u prvom redu studente i poslovne menadžere finansijskog usmerenja. Prvi deo udžbenika odnosi se na „Menadžment strategiju finansijskog poslovanja preduzeća“. Drugi deo udžbenika odnosi se na „Menadžment strategiju poslovanja banaka“, dok se treći deo udžbenika odnosi na „Menadžment strategiju finansijskih tržišta“.

U okviru prvog dela udžbenika obrađena je sledeća problematika:

  • Finansijski menadžment i finansijska politika preduzeća,
  • Menadžment planiranja i organizacije preduzeća,
  • Menadžment strategija bilansnih pozicija preduzeća,
  • Menadžment strategija likvidnosti i međusobnih plaćanja preduzeća,
  • Menadžment strategija oblika finansiranja preduzeća,
  • Menadžment strategija finansijske konsolidacije preduzeća.

Autori udžbenika sasvim opravdano u istraživanju polaze od objašnjenja mesta i uloge finansijske funkcije u odnosu na ostale poslovne funkcije preduzeća. Pri tome ističu da je finansijska funkcija „prva među jednakima“ u preduzeću, jer sve počinje od novca i ulaganja i završava se sa uvećanim ili umanjenim novcem, odnosno dobitkom ili gubitkom. Značajno mesto pripada strateškom (dugoročnom) i tekućem – godišnjem (kratkoročnom) planiranju preduzeća. Autori posebno naglašavaju da je za proces upravljanja u preduzeću važna struktura bilansa stanja i bilansa uspeha preduzeća. Pored finansijske ravnoteže i neravnoteže u bilansu stanja, naglašava se i značaj u bilansu uspeha novčanog toka (cashflow), obrtnog fonda i koeficijenta obrta kapitala.

Autori udžbenika objašnjavaju različite nivoe likvidnosti, solventnosti preduzeća, kao i modele kako efikasno upravljati poslovnim računima preduzeća. U udžbeniku se objašnjavaju oblici plaćanja preduzeća, polazeći od asignacije, cesije i kompenzacije sa ilustrativnim primerima. Polazeći od značaja investicionih ulaganja preduzeća, u udžbeniku su objašnjene menadžment strategije investicione aktivnosti preduzeća. S obzirom da se preduzeća u praksi susreću sa različitim oblicima izvora sredstava, posebno je obrađena strategija: a) kreditnih oblika finansiranja, b) zajedničkih ulaganja, c) lizing aranžmana, i d) faktoringa kao oblika finansiranja preduzeća.

U uslovima kada preduzeće nije likvidno, kada nije solventno i nije profitabilno, često se pred menadžment postavlja pitanje: šta dalje raditi sa dotičnim preduzećem. Da bi razjasnili navedenu dilemu, autori udžbenika su u prvom delu opsali strategiju finansijske konsolidacije preduzeća. U udžbeniku su objašnjeni principi finansijske konsolidacije, strategija mera, planovi finansijske konsolidacije, kao i strategija stečajnog postupka preduzeća.

U drugom delu udžbenika obrađena je problematika u vezi:

  • Menadžment strategije razvoja banaka,
  • Menadžment strategija kreditne politike banaka,
  • Menadžment strategija portfolio performansi banaka,
  • Marketing i menadžment strategija performansi banaka.

U udžbeniku se objašnjavaju osnovna obeležja indentiteta banke koja se odnose na: a) pun naziv banke, b) skraćeno ime banke, c) zaštitni znak banke, d) slogan banke, e) imidž reputaciju, goodwill banke, f) pisane komunikacije banke. Upravo navedeni elementi identiteta banaka prisutni su u njihovom svakodnevnom poslovanju. Autori u udžbeniku ističu poseban značaj vizije, misije i situacione analize banke u donošenju poslovnih odluka i njenom profitabilnom poslovanju. Prema stavovima autora udžbenika vizija banke se definiše na period od 5 godina i predstavlja okvir mogućnosti budućeg razvoja banke. Misija predstavlja način realizacije vizije banke odnosno ona je izraz poslovne filozofije i svrhe poslovanja banke. Autori naglašavaju da savremeno shvatanje misije banke treba da obuhvati: racionalnu i komercijalnu logiku rada, emotivnu i moralnu logiku ponašanja zaposlenih u banci. Situaciona analiza banke se objašnjava primenom SWOT analize kojom se određuju: a) mogućnosti banke, b) opasnosti banke, c) slabosti banke, d) snaga banke u odnosu na njenu konkurenciju.

Autori udžbenika posebno obrazlažu značaj kreditne politike banke i njene specifičnosti u odnosu na konkurentske banke. Kreditna politika banke treba da je blisko koordinirana sa drugim poslovnim politikama u banci. U udžbeniku se ističe, da kreditnu politiku banke treba tako postaviti da uvažava područje na kojem banka posluje, uz obezbeđenje kreditnih usluga, a da se pri tome zadrži limit opreznosti, sigurnosti i likvidnosti banke. Pored temeljnog objašnjenja postupka odobravanja kredita autori monografije stavljaju naglasak na: a) kreditne sposobnosti bankarskog dužnika, b) moguće oblike obezbeđenja kreditnih plasmana banke putem garancija, ustupanja potraživanja, zaloge pokretnih stvari i hartija od vrednosti, kao i zaloge nepokretnih stvari (hipoteka).

U udžbeniku se posebno naglašava način upravljanja sa kreditnim, kamatnim i investicionim portfoliom banke. Pri tome se navode primeri u vezi upravljanja na navedenim portfolijima i ostvarivanjem profitabilnog poslovanja banke. Autori navode informacije o kojima treba da vode računa banke pri odobravanju kredita, kao i klijenti banke pri preuzimanju kratkoročnih i dugoročnih kredita. U udžbeniku je posebno objašnjena GAP analiza kod upravljanja rizikom kamatne stope.

Pri objašnjenju marketing strategije banke naglasak je stavljen na elemente marketing miksa banke. Ti elemnti su: a) bankarski proizvodi i usluge, b) cene bankarskih proizvoda i usluga, c) kanali distribucije bankarskih proizvoda i usluga, d) promocija bankarskih proizvoda i usluga na bankarskom tržištu. U monografiji je objašnjena strategija performansi poslovnog bontona i principa etičkog kodeksa banaka.

U trećem delu udžbenika obrađena je problematika u vezi:

  1. Menadžmenta tržišta novca,
  2. Menadžmenta tržišta kapitala,
  3. Menadžmenta hipotekarnog tržišta,
  4. Menadžmenta lombardnog tržišta,
  5. Menadžmenta deviznog tržišta,
  6. Menadžmenta tržišta obveznica,
  7. Menadžmenta tržišta akcija.

Prema stavovima autora, tržište novce predstavlja transakcije u vezi žiralnog novca, kreiranja i trgovanja sa kratkoročnim hartijama od vrednosti. U udžbeniku se navodi da je u praksi prisutno centralizovano i decentralizovano tržište novca. Učesnici na tržištu novca su: banke, druge depozitne institucije, investicioni fondovi, dileri, brokeri, rejting agencije, centralne banke i razne kompanije (preduzeća). Tržište kapitala se definiše kao institucionalno organizovan prostor sa svim potrebnim elementima za njegovo funkcionisanje u određenom vremenu, definisanim pravilima i uzansama ponašanja učesnika na tržištu. Na tržištu kapitala se organizovano susreću ponuda i tražnja za kapitalom, dugovnim (obveznicama) i vlasničkim (akcijama) hartijama od vrednosti. Učesnici na tržištu kapitala su: a) vlasnici kapitala (prodavci), b) korisnici kapitala (kupci), c) posrednici (brokeri i dileri), d) država u ulozi regulatora i kontrolora trgovanja.

U udžbeniku se navode i karakteristike lombardnog tržišta na kome se odobravaju kratkoročni krediti uz zalogu robe, hartija od vrednosti i drugih pokretnih stvari. Autori ističu da lombardni krediti predstavljaju spoj ugovora o kreditu i ugovora po osnovu zaloge pokretnih stvari. Najčešće su predmet zaloge na lombardnom tržištu: a) hartije od vrednosti, b) zlato i druge dragocenosti, c) uskladištena roba, i d) roba na putu. u udžbeniku su posebno objašnjeni instrumenti lombardnog tržišta, sa prmerom trgovanja sa lombardnom založnicom.

Autori pri objašnjenju hipotekarnog tržišta navode da se odobravaju hipotekarni dugoročni (investicioni) krediti uz polaganje zaloge u obliku hipoteke (zemljišta, građevinskih objekata, aviona, brodova itd.) Pri objašnjenju instumenata hipotekarnog tržišta navode se: a) hipotekarni krediti, b) hipotekarne obveznice, c) hipotekarne založnice, d) hipotekarne uputnice i e) hipotekarne derivatne obveznice. Sa navedenim instumentima trguje se na primarnom i na sekundarnom hipotekarnom tržištu.

Autori pri objašnjenju deviznog tržišta navode da ovo tržište predstavlja organizovan sistem kupovine i prodaje deviza, efektivnog stranog novca koje se obavlja na teritoriji jedne zemlje, na način utvrđen pozitivnim propisima. Autori navode da se kupovina i prodaja deviza obavlja na Međubankarskom sastanku, koje predstavlja mesto okupljanja ovlašćenih banaka za poslovanje sa inostranstvom. Sučeljavanje ponude i tražnje deviznih sredstava formiraju se devizni kursevi po kojima se vrši kupovina i prodaja stranih sredstava plaćanja. Devizni kursevi mogu biti: a) fiksni (nepromenljivi), b) fluktuirajući (promenljivi), c) višestruki (diferencijalni), d) derivatni (klizajući kursevi). Autori navode da posebnu ulogu i značaj na deviznom tržištu imaju dileri, jer se preko njih kao ovlašćenih trgovaca obavlja kupovina i prodaja deviza. Dileri nastupaju na spot (promptnom) i terminskim deviznim transakcijama. U monografiji je prezenitran primer kupovine i prodaje deviza na Međubankarskom sastanku.

U udžbeniku su prezentirane specifičnosti tržišta obveznica kao dugovnih hartija od vrednosti. Objašnjeni su elementi plašta obveznice i elementi kamatnog kupona obveznica. Posebno je stavljen naglasak na razne vrste obveznica, kao i na rejting obveznica na finansijskom tržištu. Autori su u udžbeniku prezentirali i specifičnosti tržišta akcija kao vlasničkih hartija od vrednosti. Prezenirana je i podela akcija uz objašnjenje razlike između običnih (redovnih) i prioritetnih (povlašćenih) akcija. Naglasak je stavljen i na listing akcija na finansijskim berzama sa prezentiranjem obrasca za registraciju akcija na finansijskom tržištu.