Udžbenik “Menadžment u sportskom turizmu i rekreaciji“ je napisan za potrebe predmeta „Sportski turizam“ na trećoj godini osnovnih akademskih studija, kao i za predmetekoji se slušaju na Master akademskim studijama, smera – Menadžment u turizmu i rekreaciji.
Udžbenik je nastao kao svojevrsan projekat predmetnog profesora dr Ane Gavrilović sa najboljim studentima, koji su slušali predmet „Sportski turizam“ i svojim istraživanjem uzeli učešće u drugoj celini udžbenika, pod nazivom „Potencijali sportskog turizma u Srbiji“.
Sportski turizam podrazumeva sportski motivisano putovanje i posetu destinaciji, odnosno razlog za posmatranje ili učestvovanje na sportskom događaju van mesta prebivališta.
Bez obzira da li je reč o aktivnom ili pasivnom upražnjavanju sportskih aktivnosti, sport igra sve značajniju ulogu u životu savremenog čoveka. Sportski turizam u savremenom dobu zadobio je sve karakteristike prave industrijske grane koja generiše godišnji profit od nekoliko milijardi evra. Turizam je pretrpeo izmene i kada su u pitanju pravci njegovog razvoja, pa tako tradicionalne motive odmora sve više zamenjuju motivi i sadržaji aktivnog odmora. Aktivan turistički odmor podrazumeva sportske sadržaje i brojne aktivnosti u atraktivnom prirodnom ambijentu. Savremeni čovek živi velikom brzinom i svakodnevno je izložen velikoj količini stresa, a takođe mu nedostaju fizička aktivnost i kontakt sa prirodom.
Savremeni profesionalni sport je nezamisliv bez dobro organizovanih sportskih priprema sa ciljanim i svrsishodnim odabirom destinacije, prema postavljenim ciljevima i planovima, sa aspektima neophodne infrastrukture.
Кreiranje sportsko-rekreativnih programa u turizmu zahteva kvalitetno planiranje ulaganja u sportske objekte, opremu, rekvizite i stručne kadrove koji će voditi sportsko rekreativne programe, sportske animatore, kao i osobe koje će održavati objekte i opremu.
Uz jačanje administrativnih kapaciteta u području turizma, važno je da i turističke poslovne organizacije postanu svesne uloge menadžmenta u turizmu, kao i potrebnih znanja koja su im neophodna za sprovođenje funkcija menadžmenta. Uloga savremenog menadžmenta i njegove mogućnosti u razvoju sportsko-rekreativnih programa u turizmu imaju ključnu ulogu u plasiranju sportsko-rekreativnih programa.
Odatle proizilazi potreba za izučavanjem ove pojave na najvišem akademskom nivou, pa je iz toga motiva sačinjen ovaj udžbenik koji će pomoći studentima u sticanju znanja i ovladavanju veštinama rukovođenja i organizacije u sportsko-rekreativnom turizmu.
Rukopis čine sadržaji struktuirani u tri dela („Sportski turizam“, „ Potencijali sportskog turizma u Srbiji“ i „Menadžment u sportskom turizmu“) na 340 strana. Rukopis je podeljen u 3 dela i 14 poglavlja. Sadrži 184 slike, 7 tabela i 11 ilustracija, uz 242 fus note. U prvom delu čitalac se uvodi u temu sportskog turizma kroz prikaz njegovog nastanka i razvoja, definišu se osnovni pojmovi i objašnjavaju vidovi sportskog turizma.
Drugi deo rukopisa je najznačajniji jer prikazuje i analizira ponudu sportskog turizma u Srbiji, u svim njenim delovima sa konkretnim primerima, a kroz faktografsko navođenje resursa prikazano je stvarno stanje sportskog turizma u Srbiji.
U trećem delu se izosi strategijski pristup menadžmentu u turizmu i rekreaciji, čime je teorijski zaokružena istraživačka problematika. Atraktivnost teme udžbenika se potvrđuje sve većim učešćem sportskog turizma u ukupnoj svetskoj turističkoj ponudi, a unapređenje znanja, izučavanje i bavljenje sportiskim turizmom dobija na važnisti i značaju.
Udžbenik: “Menadžment u sportskom turizmu i rekreaciji“
Autor: prof. dr Ana Gavrilović
Izdavač: Fakultet za sport, Univerzitet „UNION- Nikola Tesla“
Godina izdanja: 2020.
Recenenti: prof. dr Ivanka Gajić, prof. dr Milan Mihajlović